The Maier Files | Symbolen der Liefde
Deze symboliek is niet zomaar gekozen, maar maakt deel uit van zowel visuele als woordelijke liefdestaal. Op de boven vertoonde prent, een oud wandtapijt uit de Zuidelijke Nederlanden (+/- 1400), zijn alle symbolen der liefde vertegenwoordigd.
Liefde, symboliek, symbolen, middeleeuwen, minnezanger, minnekunst,
20667
post-template-default,single,single-post,postid-20667,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive

Symbolen der Liefde

Symbolen der liefde

14 Feb Symbolen der Liefde

Soms zien we weleens kleine valken die door hun moed grote fazanten en patrijzen in het nauw kunnen drijven, zoals een betrekkelijk kleine hond vaak een zwijn in bedwang kan houden. Aan de andere kant zijn er vele edele giervalken en slechtvalken die bang zijn voor de miezerigste mus en zich zelfs door een torenvalkje laten wegjagen. Dus als een wouw of een torenvalk zich, in tegenstelling tot zijn soort en aard, vurig en moedig gedraagt, dan verdient hij vereerd te worden met de roestplaats van de havik en gedragen te worden op de linker onderarm van een ridder.Andreas Capellanus.

Deze symboliek is niet zomaar gekozen, maar maakt deel uit van zowel visuele als woordelijke liefdestaal. Op de boven vertoonde prent, een oud wandtapijt uit de Zuidelijke Nederlanden (+/- 1400), zijn alle symbolen der liefde vertegenwoordigd. Dieren als valk, hond en konijn, verscheidene bloemen en het belangrijkste symbool, het hart. De vrouw, die op de grond zit, draagt op haar linkerhand een valk, die symbool staat voor haar adel en haar jagende rol in de verhouding. In haar rechterhand houdt ze een bloem, het teken van haar maagdelijkheid en het geschenk dat zij haar geliefde eventueel zou kunnen geven. Haar “verleider” stapt op haar af met een klein hart als snoepje tussen de vingers. De valk kijkt naar het rode hartje, dat hier als symbool de uitdrukking geeft aan het geestelijke in plaats van het fysieke van de man: hij biedt het ongrijpbare van zichzelf aan namelijk zijn liefde. Het fysieke aspect van de liefde en de afgebeelde relatie wordt weergegeven door de andere dieren in de tuin. Let op het schoothondje dat naar de bloem in de vrouwenhand springt. Kleine harige dieren als hondjes en eekhoorns, die in de middeleeuwen ook als huisdieren werden gehouden waren veel voorkomende symbolen der mannelijke liefde. Maar er zijn nog andere verwijzingen naar dierlijke lusten in de afbeelding verwerkt. Met name in de vorm van drie konijntjes die in het Oudfrans “con” werden genoemd. (toespeling op het vrouwelijk geslachtsdeel) Ingewijden zullen wel de hele verzameling symbolen die dit paartje omringt uit zowel, dieren- en plantenwereld, en zelfs uit de magie, herkennen.

Het is opmerkenswaardig dat zowel mannen als vrouwen in de middeleeuwse kunst  als valkeniers werden afgebeeld en de valk zelf als metafoor voor man of vrouw kon gebruikt worden, en zelfs voor de liefde zelf. Als een vrouw een roofvogel op haar hand of arm  heeft, dan betekent dat gewoonlijk dat ze haar minnaar in haar macht heeft. Maar het omgekeerde, als een man de valk  heeft, dan betekent dat nog niet dat hij de liefdesrelatie in de hand heeft.

Nog een prachtig voorbeeld van diepgaande symbolische vertelkunst uit de tijd der Minne-zangers komt uit de Codex Manesse. Op een van de mooiste pagina’s is de dichter Konrad von Altstetten afgebeeld met een valk op zijn hand, die eet van het stukje vlees dat hij als lokaas of beloning gebruikt.

Konrad von Altstetten

 

Maar wie eet van wie, en wie beheerst nu eigenlijk deze situatie? De valk staat ongetwijfeld in deze situatie voor de vrouw die haar armen rond de prooi heeft en met haar kussen van hem eet. In de illustratie neemt ze een dominante plaats in, maar, zoals de valk van Konrad is ze eigenlijk het voorwerp van zijn handelen. De valk is een roofvogel, maar hij moet door de jager eerst worden getemd om voor hem te jagen. De dichter in de afbeelding wordt hier dus afgebeeld als jager en als prooi, die zijn eigen verslinding, door die prachtige vogel boven hem in scène zet.

Alles heeft een betekenis en alles is zeer doordacht. Of ze nu open ruimte tussen tekst versieren, of net uit de stenen van de machtige kathedralen lijken te groeien, ook boemen moeten nooit worden opgevat als betekenisloze decoratieve elementen in middeleeuwse kunst, maar moeten ook gelezen worden om de diepere, verborgen kennis te ontcijferen. In de tijden van de Minnezangers werd er nooit iets gemaakt, iets geschreven of gecomponeerd met louter het oogmerk om oppervlakkig te “produceren voor consumatie”. In Middeleeuwse kunst zoals elke ware kunst, is alles verweven met elkaar en alles heeft een diepere betekenis en kan leiden naar “de” kennis. Maar het is een uitdaging, een puzzel voor de lezer, gezegend met verstand. Spelkaders binnen spelkaders, verborgen innerlijke spellen verbonden met spellen in buitenwerelden, net zoals de zichtbare en onzichtbare realiteit zich voor u en ons zich voordoet.

Niets is ooit wat het op eerste zicht lijkt.  Zoals ook in Maier files …

 

chansonnier

(Let op het zittend paartje waarvan ieder zijn huisdier aait en tegelijkertijd de ander aanraakt. Zoals gezegd het konijn werd geassocieerd met de vrouw en de hond met de man. De vrouw werd ook allegorisch voorgesteld als een hert, dat wordt opgejaagd door honden in de jacht.)

Hert

 

 



Read previous post:
The words of the mighty weaver
The greatest secret of the North that only two know.

The crime that finally turned the gods against Loki was his role in the death of Balder, however this event...

Close